26 Temmuz 2007 Perşembe

KEDİLERDE İSHAL


Küçük hayvanlarda oldukça sık rastlanan, mide barsak sisteminin hareket yeteneğindeki bozukluklar sonucu, dışkı miktarının, dışkıdaki su oranının ve dışkılama sayısının artmasıyla karakterize bir semptomdur. Akut ve kronik seyir gösteren bir olgudur. Bu yazımızda akut seyreden ishallerden bahsedeceğiz.
İshaller çeşitli nedenlere ilgili olarak gelişse de başlıcaları;
Bakteriyel nedenler: Mide barsaktaki mikroorganizmaların (E.coli, salmonella, yersinia…) ishale nasıl neden oldukları tam olarak açıklanamamıştır. Ancak dışkı ve ağız yoluyla bulaşmaları ve gıdaları kontamine etmeleri söz konusudur. Özellikle çiğ etlerle beslenen hayvanlarda bu risk artmaktadır (Özelikle salmonella spp). *
Viral nedenler: Kedi ve köpeklerde görülen gençlik hastalığı etkeni olan viruslar, kanlı ishal etkeni olan viruslar gibi birçok viral etkenler ishalin ortaya çıkmasına neden olmaktadır. Düzenli koruyucu aşılamanın önemi burada bir kez daha karşımıza çıkmaktadır. *
Paraziter nedenler: Hemen her yaştaki hayvanlarda görülürse de gençler daha duyarlıdırlar. En şiddetli belirtilere kancalı kurt olarak adlandırılan parazit neden olur. Diğer mide barsak parazitlerini(ascaridler,coccidiozlar,giardia…) de göz ardı etmemekte fayda vardır.
Toksik nedenler: Yangı giderici ilaçlar, antibiyotiker, kemoterapötikler, antelmentikler, ağır metaller ve insektisitler de ishale neden olabilmektedir.
Beslenme hataları: Aşırı beslenme, karbonhidratça zengin gıdaların verilmesi, ani mama değişiklikleri, yüksek oranda süt ve sütlü gıdalar, yağlı, bozuk ve soğuk gıdaların verilmesi de bir başka grup ishal nedenleridir.
Ekstra diğer nedenler: Candida gibi bazı mikotik etkenler, yabancı cisimler, tıkanmalar, böbrek yetmezliği, pankreas bozuklukları ve başlı başına ishalle seyreden hastalıkları saymak mümkündür.
Klinik Bulgular:
Hayvan depresif bir haldedir. Yukarıda belirttiğimiz nedene göre; sulu yoğurt kıvamında, kanlı ya da mukuslu dışkı görülür. Karın bölgesinde hassasiyet vardır. Su kaybından dolayı deri elastikiyetinde bozulma, kusma, iştahsızlık, solgunluk ve ateş görülebilir. Dışkı içeriğine bağlı olarak rengi ve kokusu farklılık gösterebilir.
Tanı:
Tanıda anemnez, klinik bulgular, laboratuar bulguları ya da spesifik testlerle etken belirlenir.
Tedavi:
Öncelikle veteriner hekime mutlaka başvurulmalıdır. 24-48 saat gıda verilmemesi, hayvanın sakin bir ortama alınması, pirinç lapası ve patates verilmesi gibi gıdai tedbirler alınmalıdır. Gıdalar küçük porsiyonlar halinde ve sık verilmelidir. Kaybedilen elektrolit dengesini yerine getirmek için elektrolit tedavisi mutlaka yapılmalıdır. Veteriner hekiminizin önereceği semptomatik ve destekleyici tedavi protokulüne mutlaka uyulması gerekmektedir. Etkenin ortadan kalkmasıyla, hastaların çoğunda yıkımlanmanın şiddetli olması durumunda dahi barsak epitelyum katmanının kendisini yenilemesi 3-5 gün gibi kısa bir süre sürmesi sonucu iyileşme hızlı bir şekilde sağlanır. Ancak unutulmamalıdır ki; basit bir ishal gibi düşündüğünüz hastalık petlerimizi kaybetmemize neden olabilmektedir.
Koruma:
Viral nedenli ishal problemlerini yaşamamak için kedinizin aşılarını ihmal etmemeli, gerektiğinde bağışıklık sistemi aktivatörleri kullanılmalıdır. Paraziter uygulamaları aksatılmamalı ve kedinin diyetine dikkat edilmelidir.

18 yorum:

lllll dedi ki...

merhaba.benim bir iran kedim var 3 yaşında.önceden farklı bir mama yiyordu mamasını bir hafta önce değiştirdik.hiçbir sorun yoktu.dışkısıda gayet iyi.bir kaç gün önce şu yaş mamalardan verdim.azcık kuru mamasına karıştırıyordum.herşey iyiydi.taki bugüne kadar.bugün sabah uyandığımda kedimin dışkısının cıvık baya cıvık olduğunu gördüm.sarı renkliydi ve kokuluydu.gercekten korkuyorum su anda.veterinere gitsemmi bilemedim.daha önce hiç yaş mama yememişti acaba ondan olabilirmi.yada dolapta 7 gündür duruyordu.bozulmul olabilirmi.bu önemli birşey mi lütfen yardımm edin.veterinere gitmem gerekiyormu ? ayrıca dıskısında kan yok.kusmasıda yok ...

Unknown dedi ki...

bence yaş mama dokunmuştur kuru mama vermeye niçin devam etmedin ki?
Aynı şey benim kedim için de geçerli :/
1-1.5 aylık falan dışarıda bulmuştum aldım beslemeye başladım fakat bulduğum günden beri ishal sarı renkte ve kokulu süt veriyorduk sütü kestik yinede ishali kesilmedi parazit olmasından korkuyorum :/

Melodi dedi ki...

Bende kedi buldum ne kadarlik bilmiyorum ama henuz cok kucuk evr ilk aldigimda gayet iyiydi burgun arkadasim bakti etli birsey vermis sanirim ufak ufak bir baktim ertesi gun ishal olmus sari sivi diskisi var ve yaparken cok zorlaniyor gibi cok da neseli yeme durumu da iyi,suya biraz sut koyup veriyorum,onceleri yogurtta veriyordum.napicam bilemedim

Unknown dedi ki...

süt normal kediyi bile ishal yapar

Unknown dedi ki...

Veterinere goturun soru sorucagnıza

Unknown dedi ki...

Kokulu ishal iç parazit
Sarı ıshal genclik hastalığı
Ikısıde cok tehlikelidir
Yazana kadar veterınere goturunuz önemli bunlar çok arkadaşlar.Aylin istanbul

Unknown dedi ki...

Veterinere goturun soru sorucagnıza

Unknown dedi ki...

veterinere götürme imkanımız olmuyor ben bahçemdeki kedinin yavrularına geçici olarak eve aldım yavrulardan biri sürekli ishal pirinç lapası verdim patates haşlayıp tavykla karıştırıp verdim ne verdimse geçmedi hem çalıştığım için hemde özel veterinerler pahalı imkanım yok evde bahçedeki kedilerle birlikte 6 kedi var ne yapacağımı şaşırdım geçmedi aylin hanım veterinere götürün diyorsunuzda herkes aynı imkana sahip değil ben kışı sokakta geçirmesinler yavrular diye eve aldım veterinere hangisini götüreyim

Rms dedi ki...

Bu gün sokakta kedi yavrusu buldum. Üşümüş ve kirlenmişti. Eve aldım ama sonra ishal olduğunu anladım. Yeşilimsi bir renkte , kokulu ve cıvık bir şekilde , veterinere götürmelimiyim ve sabaha çıkmama gibi korkunç bir durum olur mu ki? Çok endişeliyim:(

Unknown dedi ki...

yavru kediler için kontil kullanabilirsiniz. hap olanından kesinlikle almayın ama şurup olanını mamalarına karıştırabilirsiniz, hem çok ucuz (3-3,5 lira) hem de iç parazit sorununu hallediyor. ne dozda kullanacağınızı internette bulabilirsiniz ancak daha iyisi belediye veterinerlik hizmetlerini arayıp sorabilirsiniz, yardımcı olacaklardır. bahçenizde ya da kapınızın önünde sokak kedileriyle ilgileniyorsanız böyle 3-4 lira vererek pek çok hayvanı tedavi edebilirsiniz.

Unknown dedi ki...

Sokakta ara sıra mama verdiğim kediler ve bir köpek var. Yetişkin kedilerden birinin ishal olduğunu gördüm. Ayrıca o kedilerin yaşadığı taraftan bağırma sesleri duyuyorum ara sıra, ama hangi kedinin bağırdığını bulamadım. Şimdi iki sorum olacak. Birincisi, o kediye yardım etmemin bir yolu var mı? Maalesef eve almam ve beslenmesini kontrol etmem mümkün değil. İkincisi, o bağırmaların sebebi o ishal olan kedi olabilir mi? İkincisini yanıtlamasanuz da olur.
(Bu soruyu yanlışlıkla başkasının yorumuna yanıt olarak atmış olabilirim,eğer öyleyse özür dilerim.)

Unknown dedi ki...

Vete goturdunmu
Evde bakamayan bırısın ok o halde bırakma onu bır veterınere gotur bırak kalsın 5_6 gunluk

Selin Öztürk dedi ki...

arkadaşlar iyi akşamlar... kedim 12 aylık we hamile kaldı. hamileliğin son günlerinde ishal oldu we kanlı aşırı kokulu sarı renkte bi ishal. sürekli veterinere götürüyoruz. kaka tahlili yapıldı we kakasında parazit yumurtları görüldü. hamile oldugu halde antibiotik iğne tedavisine başladık. dogum yaptı iki hafta önce we gene igneye dewam ettik. ancak düzelme olmadı kedimizde. sonra başka ilaca başladık ewde kendimiz içirdik yeni ilacı ama gene düzelme yok. kuru mamamızı bagıırsak düzenliyici mama werdiler İD diye bir mama. aynı zamanda probiyotik de içiriyoruz ama banamısın demedi. bide buaralar asırı tüyleri dökülüyor . korkuyorum :( başka ne yapabiliriz. kötü bişiymi war acaba ? ayrıca ewde 3 aşında bi oglum war we kedimizle çook samimi.

Bi umut dedi ki...

, mrb arkadaslar bende 3 gun once bi yavru kedının acı aglamasını duydum ve hemen cıktm sokaga sesi takıp ettım ve gozlerıme ınanamadım cop konteyner ın icinde 1aylık bır kedı buldum copun kapagıda kapalıydı. Kıyamadm aldım eve karnı kutul gıbı şiş ve ıltıhap renklı ve kanlı et bişiler cıktı kakasından. Veterınere gotrdm kontıl surup içirdibe 3 gun snra içirmem için sırınga içinde kontıl surup verdi fakat içmiyo tukuruguyle atıyor dısarı mamasıyla karıstırp versem olur degıl mı? Ayrıca hala karnı cok şiş kaka rengı duzeldı ama bıraz cıvık hala ve de her yemek yedıgımde gunde 5 6 kez kaka yapıyr. Kontıl işe yaramadı mı acaba?

Bi umut dedi ki...

, mrb arkadaslar bende 3 gun once bi yavru kedının acı aglamasını duydum ve hemen cıktm sokaga sesi takıp ettım ve gozlerıme ınanamadım cop konteyner ın icinde 1aylık bır kedı buldum copun kapagıda kapalıydı. Kıyamadm aldım eve karnı kutul gıbı şiş ve ıltıhap renklı ve kanlı et bişiler cıktı kakasından. Veterınere gotrdm kontıl surup içirdibe 3 gun snra içirmem için sırınga içinde kontıl surup verdi fakat içmiyo tukuruguyle atıyor dısarı mamasıyla karıstırp versem olur degıl mı? Ayrıca hala karnı cok şiş kaka rengı duzeldı ama bıraz cıvık hala ve de her yemek yedıgımde gunde 5 6 kez kaka yapıyr. Kontıl işe yaramadı mı acaba?

ftmslgn dedi ki...

Merhaba benim yaklaşık 1 aylık kedim var. Barınaktan aldım veteriner sut vermeyin ishal olur bebelac falan verin dedi bende verdim. Ama kedim iki gündür ishal ne yapabilirim yardım edi

Arin dedi ki...

Arkadaşlar bende ,dört gün önce bir haftalık uç tane yavru kediyi anneleri ölduğu için eve getirdim ve şırıngayla aptamil mama verdim şuanda ishal oldular çok korktum daha10 günlük ne verebilirim yardımcı olursanız sevinirim

Unknown dedi ki...

Merhaba bütün veterinerler sokak kedilerini ücretsiz tedavi ediyor etmek zorunda yasal zorunluluk götürün isterseniz